Neuropsychological assessment / Évaluation neuropsychologique
A neuropsychological assessment is a comprehensive assessment of an individual's cognitive (thinking) and emotional functioning. The neuropsychological assessment results in a profile of strengths and weaknesses that can be used to guide educational programming, as well as clarify potential diagnostic questions. Neuropsychological assessments are conducted for a range of childhood disorders, including learning disabilities, ADHD, neuropsychiatric disorders (e.g., depression, anxiety), brain injuries, seizure disorders, brain tumours, and strokes. The assessment involves:
· Intake interview and feedback session
· Testing of attention, intelligence, memory and learning, language, visual-perceptual skills, academic skills, sensory-motor skills, and higher order thinking skills (called executive functions),
· Assessment of psychosocial functioning
· Detailed report with neuropsychological profile, diagnostic issues, and recommendations for educational programming
· Consultation with school personnel to discuss school programming (if requested)
L'évaluation neuropsychologique est une évaluation compréhensive de fonctionnement cognitif et psychosocial. Cette évaluation produit un profil de forces et faiblesses qu'on peut utiliser pour la programmation scolaire ou pour établir un diagnostic. Les évaluations neuropsychologiques sont utilisées pour les troubles neurologiques ou de développement d'enfance tels que les troubles d'apprentissage, les TDAH, les troubles neuropsychiatriques (par ex. : anxiété, dépression), les lésions cérébrales, l'épilepsie, les tumeurs cérébrales, et les attaques cérébrales. L’évaluation s'agit typiquement de:
· Entrevue initiale ainsi qu'une séance de rétroaction
· Évaluation de fonctions neuropsychologiques telles que l'attention, l'intelligence, la mémoire, le langage, les habiletés visuo-spatiales, les aptitudes scolaires, la motricité fine, et les processus cognitifs de haut niveau (fonctions exécutives)
· Évaluation du fonctionnement psychosocial
· Un rapport détaillé qui souligne le profil neuropsychologique ainsi que des recommandations pour aider avec la programmation scolaire de l’élève
· Consultation avec le personnel scolaire pour discuter les besoins de l’élève (sur demande).